Digital Special Collection Portal

Pembinaan model pengajian tahfiz di Malaysia


Citation

Noor Hisham Md Nawi and Nasrun Hakim Salleh (2016) Pembinaan model pengajian tahfiz di Malaysia. In: Persidangan Kebangsaan Isu-Isu Pendidikan Islam 2016, 21-22 Mei 2016, Auditorium Fakulti Pendidikan, UM.

Abstract

Perkembangan terkini menunjukkan bahawa maahad tahfiz mula mendapat perhatian istimewa
daripada masyarakat muslim Malaysia. Setiapnya menawarkan sistem dan kurikulum yang pelbagai.
14 institusi maahad tahfiz dari serata Semenanjung Malaysia telah dipilih mewakili kepelbagaian
aspek yang telah ditetapkan. Kajian ini menggunakan empat kaedah kajian iaitu inkuiri falsafah
dialektik, analisa perbandingan kurikulum, tinjauan dan deduktif-induktif. Berdasarkan kepada
rumusan dan kesimpulan yang diperolehi dari setiap objektif yang dibina, pengkaji kemudiannya
membentuk 20 garis panduan pembinaan model pengajian tahfiz al-Quran dengan mengambilkira
keperluan dan konteks acuan tempatan. Berpandukan 20 garis panduan tersebut, pengkaji
mencadangkan empat model institusi tahfiz. Membina institusi pengajian tahfiz adalah satu usaha
yang murni dan perlu disokong oleh semua pihak. Walau bagaimanapun, usaha untuk menubuhkan
institusi pengajian tahfiz yang benar-benar berfungsi dan memenuhi matlamat sebenar pendidikan
Islam jauh lebih penting dan utama.

Download File / URL

Full text not available from this repository.

Additional Metadata

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Collection Type: Institution
Date: 2016
Uncontrolled Keywords: Institusi tahfiz: sistem dan kurikulum pendidikan: model pengajian tahfiz: pendidikan bersepadu.
Faculty/Centre/Office: Faculty of Language Studies and Human Development
URI: http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9226
Statistic Details: View Download Statistic

Edit Record (Admin Only)

View Item View Item

The Office of Library and Knowledge Management, Universiti Malaysia Kelantan, 16300 Bachok, Kelantan.
Digital Special Collection (UMK Repository) supports OAI 2.0 with a base URL of http://discol.umk.edu.my/cgi/oai2