Citation
Nur Syazwani Abdul Talib and Kamarulzaman Abdul Ghani, and Nur Azuki Yusuff and Mohd Mahzan Awang (2016) Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi. In: National Reseach Seminar (SPK2016), 14 May 2016, E-learning Building, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjong Malim, Perak. (Unpublished) |
Abstract
Mata pelajaran Sejarah kini telah dijadikan mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penggunaan kaedah yang bersesuaian adalah perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) memandangkan subjek ini merupakan subjek wajib lulus dalam SPM. Berdasarkan kepada 10 artikel yang dilihat, terdapat pendekatan yang memberikan kesan yang baik kepada pelajar dalam mempelajari sejarah. Penggunaan multimedia dan pendidikan melalui lawatan ke muzium telah melihat pelajar sebagai pembina pengetahuan dan bertindak secara aktif dalam melakukan aktiviti pembelajaran. Perhatian pelajar juga adalah lebih baik melalui persembahan perkataan dan visual berbanding persembahan perkataan sahaja. Jadi, kajian yang mendalam perlulah dilakukan bagi memantapkan kajian tersebut agar pembelajaran sejarah mendapat tempat dalam kalangan pelajar. |
Download File / URL
|
Additional Metadata
Item Type: | Conference or Workshop Item (Paper) |
---|---|
Collection Type: | Institution |
Date: | 2016 |
Uncontrolled Keywords: | Multimedia : Muzium : Sejarah : Minat |
Faculty/Centre/Office: | Faculty of Language Studies and Human Development |
URI: | http://discol.umk.edu.my/id/eprint/9164 |
Statistic Details: | View Download Statistic |