Globalisasi merupakan satu fenomena yang sedang melanda dunia pada masa kini. Bertolak dari hal ini, semua bidang menerima impak yang ketara, khususnya disiplin ilmu seni. Di Malaysia disiplin ilmu seni menunjukkan satu perubahan positif yang rakus. Kerakusan ini selaras dengan pelaksanaan mata pelajaran Pendidikan Seni di Malaysia yang berperanan sebagai satu disiplin ilmu yang signifikan dengan hasrat murni yang terkandung di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Dalam era globalisasi terjahan maklumat menerusi perantaraan media komunikasi seperti teknologi komputer, internet, satelit, media elektronik, dan teknologi siber telah menjadikan disiplin seni melonjak ke satu tahap yang tinggi dan bersifat terbuka luas. Hal ini selaras dengan pendapat Alvin Toffler dalam Hassan Ahmad (1995) yang mengatakan bahawa, “...gelombang ketiga (third wave) dalam perkembangan tamadun dunia ialah zaman teknologi maklumat .” Hassan Mohd Ghazali, Konvensyen Pendidikan Seni Visual (2000 : 85) Impak globalisasi ini telah memunculkan pelbagai bentuk cabaran dan peranan yang perlu dihadapi oleh disiplin ilmu seni. Justeru, kertas kerja ini akan membincangkan bentuk dan peranan akan dihadapi oleh disiplin ilmu seni dalam konteks globalisasi pada masa kini.