Citation
Muhammad, Azhar and Abidin, Zauwiah (2018) Kefahaman terhadap makna huruf Ya’ dalam sintaksis arab: kajian dalam kalangan pelajar Madrasah Alsagoff Al-Arabiah, Singapura. INSANIAH: Online Journal of Language, Communication, and Humanities, 1 (2). pp. 72-82. ISSN 2637-0360 |
Abstract
Huruf yā’ merupakan salah satu huruf hijaiyyah yang mempunyai pelbagai fungsi di dalam sintaksis bahasa Arab. Justeru, kertas kerja ini bertujuan mengenal pasti kemahiran pelajar dalam membezakan kepelbagaian fungsi huruf yā’ yang terdapat dalam soalan ujian berbentuk objektif. Kajian ini menggunakan metode kualitatif yang dimulai dengan ujian bertulis, temu bual bersama 8 pelajar Madrasah Alsagoff Al-Arabiah dan perbandingan cara pelajar mengenali kepelbagaian fungsi tersebut. Kajian ini telah menggunakan kerangka teori Revisi Taksonomi Bloom bagi mengukur tahap kognitif pelajar pada aras kedua, iaitu aras ‘memahami’. Dapatan kajian ini dapat membantu guru untuk merangka, mempelbagaikan dan menambah baik dalam pengajaran bahasa Arab khususnya bagi subjek sintaksis. Hasil dapatan telah dikenal pasti, bahawa pelajar yang menggunakan kognitifnya pada tahap |
Download File / URL
Official URL: http://insaniah.umk.edu.my/journal/index.php/insan...
|
Additional Metadata
Item Type: | Non-Indexed Article |
---|---|
Collection Type: | Institution |
Date: | 2018 |
Journal or Publication Title: | INSANIAH: Online Journal of Language, Communication, and Humanities |
ISSN: | 2637-0360 |
Uncontrolled Keywords: | Huruf yā’; Madrasah Alsagoff Al-Arabiah; Revisi Taksonomi Bloom; sintaksis Arab |
Faculty/Centre/Office: | Faculty of Language Studies and Human Development |
URI: | http://discol.umk.edu.my/id/eprint/7590 |
Statistic Details: | View Download Statistic |