Perkembangan yang pantas dalam teknologi maklumat akan mengubah struktur industri di seluruh dunia.CD multimedia interaktif telah menjadi evolusi baru dalam dunia media dan teknologi di seluruh dunia.Kajian ini dijalankan adalah untuk menganalisis berkenaan CD multimedia interaktif sebagai media alternatif penyebaran maklumat dalam industri pelancongan.Kajian ini telah memfokuskan kepada tiga aspek penting iaitu potensi CD multimedia interaktif dalam industri pelancongan,isu dan masalah pelaksanaan CD multimedia interaktif serta analisis pandangan pelawat CD multimedia interaktif dalam industri pelancongan.Kajian ini telah dijalankan di sekitar Kota Bharu dengan sampel kajian merangkumi sepuluh orang responden mewakili pelancongan Malaysia(Kelantan),seorang responden mewakili pelancongan negeri dan enam orang responden mewakili pelancong.Di dalam kajian ini,kaedah kualitatif telah digunakan.Pungutan data dan maklumat bagi kajian ini dilakukan melalui pendekatan temubual tidak berstruktur.Data-data temubual dan pandangan pelawat CD multimedia interaktif dianalisis secara manual iaitu dalam bentuk perihalan tema-tema dan aspek-aspek yang dikehendaki.Hasil kajian telah menunjukkan bahawa fungsi awal CD multimedia interaktif adalah untuk menyebarkan maklumat berdasarkan pengalaman individu.Walau bagaimanapun CD multimedia interaktif amat berpotensi sebagai media untuk menyebarkan maklumat dalam industri pelancongan.