Penjenamaan semula sangat penting terhadap Perbadanan Muzium Negeri Kelantan kerana ia telah lama wujud.Kajian ini dilakukan adalah untuk mengenalpasti konsep utama logo dan melakukan penjenamaan semula logo Perbadanan Muzium Negeri Kelantan.Ia juga bertujuan membuat rekaan baru dan merekacipta set lengkap identiti korporat bagi Perbadanan Muzium Negeri Kelantan.Hal ini kerana,logo yang sedia ada begitu lama dari segi reka bentuk,corak,kedudukan reka letak,terlalu padat dengan item-item dan tulisan jawi sukar untuk dibaca.Bukan itu sahaja,item-item identiti korporat Perbadanan Muzium Negeri Kelantan juga tidak lengkap dari segi rekaan daripada pihak Perbadanan Muzium Negeri Kelantan itu sendiri.Kaedah kajian yang telah dilakukan untuk mendapatkan sumber maklumat yang terperinci melalui temubual,soal selidik,pemerhatian,buku dan internet.Hasil kajian yang telah diperolehi ialah dapat merekacipta logo Perbadanan Muzium Negeri Kelantan yang baru dan mencipta satu rekaan untuk diletakkan pada item-item korporat pada organisasi tersebut.Oleh hal yang demikian,kajian ini dapat membantu penyelidik untuk mengetahui konsep utama dan kepentingan penjenamaan semula sesebuah badan organisasi.