Industri batik semakin berkembang dan berupaya untuk menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi di Malaysia.Walaubagaimanapun,pelbagai masalah yang dihadapi dalam membantu pengusaha batik untuk mempromosikan industri batik.Masalah utama yang dihadapi untuk memastikan industri batik ialah kurangnya medium promosi yang membantu mempromosikan industri batik.Tujuan kajian ini dilaksanakan adalah untuk memastikan industri batik berkembang maju di peringkat antarabangsa.Jalan penyelesaian terbaik untuk mempromosikan industri ini ialah dengan menggunakan pembangunan laman sesawang sebagai medium untuk mempromosikan industri batik di Malaysia.Kajian ini dilakukan berdasarkan kaedah kajian kuantitatif.Kajian kuantitatif yang digunakan ialah kaedah pemerhatian.Pemerhatian telah dilakukan di sekolah bagi meninjau bilangan guru yang memakai baju batik semasa waktu persekolahan.Selain itu pemerhatian juga dilakukan di universiti.Namun begitu,bilangan pekerja mahupun pelajar yang memakai baju batik adalah sangat sedikit bilangannya.Setelah kajian ini dilakukan,jelaslah bahawa pembangunan website dapat membantu pengusaha batik untk mempromosikan batik.