Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti tahap keberkesanan kempen kesedaran oleh syarikat Excel Computers and Services terhadap pengambilan vaksin bagi mencegah wabak COVID-19 dalam kalangan masyarakat di Kota Bharu, Kelantan. Instrument kajian yang digunakan adalah borang soal selidik, membuat pemerhatian terhadap rekabentuk kempen yang sedia ada, melalui kajian lepas dan juga melalui rujukan iaitu menerusi keratan akhbar, risalah dan majalah yang berkaitan dengan kajian ini. Hasil daripada instrument tersebut, didapati bahawa tahap keberkesanan kempen suntikan vaksin covid-19 yang dijalankan oleh pihak berkuasa memberi kesan kepada masyarakat di Kota Bharu, Kelantan. Kempen kesedaran suntikan vaksin ini dihasilkan bagi membendung jangkitan COVID-19 dengan pengambilan suntikan vaksin covid-19 yang sedang melanda kini. Matlamat penyelidikan ini adalah ingin menghasilkan periklanan luar yang lebih kreatif dalam menarik perhatian masyarakat untuk mengambil suntikan vaksin covid-19 ini dengan segera.
Kata kunci : Kempen kesedaran vaksin, rekabentuk kempen, periklanan luar, syarikat Excel Computers and Services.