Cerita rakyat merupakan tradisi yang diperturunkan daripada generasi terdahulu kepada generasi yang baru dan ia merupakan khazanah yang sangat bernilai dalam sesebuah masyarakat. Perkara ini dapat dilihat bahawa cerita rakyat berkembang dengan pesat dalam kalangan masyarakat sejak zaman dahulu lagi untuk diberikan pengajaran kepada masyarakat melalui teladan-teladan berkenaan cerita rakyat yang telah disampaikan itu. Penyebaran cerita rakyat dituturkan secara lisan daripada generasi lama sehingga generasi masa kini. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti nilai pendidikan dalam teks 366 Cerita Rakyat Terkenal. Selain itu, kajian ini juga untuk menganalisis 366 Cerita Rakyat bagi mengangkat keunggulan pengarang menggunakan teori Teksdealisme. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kualitatif menerusi kaedah kajian iaitu sumber Internet, kaedah kepustakaan dan kaedah analisis tekstual sebagai panduan untuk menjalankan kajian.