Teater Tradisional Makyong biasanya digambarkan sebagai dramatari Melayu yang mengandungi lakonan, tarian dan nyanyian. Sesetangah pihak tidak berpuas hati kerana Mak Yong mempunyai unsur mistik dan ia pernah diharamkan di negeri Kelantan namun selepas 26 tahun Makyong kembali dengan Makyong patuh syariah. Walau bagaimanapun, pada tahun 2005 Makyong mendapat pengiktirafan daripada UNESCO sebagai Warisan Dunia Tidak Ketara. Oleh itu, kajian ini dilakukan untuk mengenalpasti kesan Makyong patuh syariah terhadap pengamal dan masyarakat Kelantan. Mengkaji struktur persembahan Makyong patuh syariah, kajian cerita-cerita yang dibawa oleh Makyong patuh syariah dan kajian kesan Makyong patuh syariah terhadap perspeksi pengamal dan masyarakat Kelantan. Data yang diperoleh didalam kajian ini berdasarkan data primer dan data sekunder. Iaitu kaedah kualitatif iaitu pemerhatian dan temubual daripada data primer manakala bagi data sekunder pula diperoleh daripada rujukan kepustakaan. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif memdapatkan sumber maklumat dan data daripada pengiat. Kajian ini diharapkan pengkaji menjadi rujukan kepada generasi akan datang agar terus menghargai kesenian Makyong tersebut.